Al last van rugklachten? Wat nu?

Door:
In: Blog

We weten allang dat rugklachten veel voorkomen en komen regelmatig met een stijve lende uit bed. We richten ons leven in met ergonomische snufjes en foefjes om deze rugklachten te voorkomen. Maar als je er al last van hebt, hoe kom je er dan zo snel mogelijk vanaf? Of hoe zorg je er in ieder geval voor dat die klachten niet erger worden? Naast een actieve leefstijl of een bezoek aan de fysiotherapeut zijn er andere elementen waar je naar kan kijken bij het herstel van zo’n lage rugklacht. Zo is het bekend dat een groot aantal factoren van invloed zijn op de koers van een rugklacht namelijk: leeftijd, de mate van pijn, hoe actief je bent en psychologische factoren zoals angst of stress. Krijg je dan direct rugklachten als je wat ouder bent, graag op de bank hangt en niet lekker in je vel zit? Nee natuurlijk niet! Maar het kan er wel voor zorgen dat je er langer over doet om weer in ‘shape’ te komen. Betekent dit dat je nooit van je rugklachten af komt tenzij je naar een psycholoog gaat? Nee natuurlijk niet! Het zijn elementen die herstel beïnvloeden en er dient rekening mee te worden gehouden. Al helemaal door diegene die rugklachten hebben! Hieronder staan een aantal voorbeelden genoemd.

  • Leeftijd; leefomgeving; werkhouding; geschiedenis van rugklachten; hoeveelheid inspanning;
  • Ernst van uitstralende pijn in been; conditie; spierkracht benen en rug; aanwezigheid van andere ziektes/aandoeningen zoals diabetes, hartkwalen en longproblemen;
  • Angst voor bewegen; depressie; stress; zelfredzaamheid.*

Als deze factoren bij jou bekend voorkomen, bespreek deze dan even met jouw huisarts of fysiotherapeut. Maar hier zijn alvast een paar tips om je op weg te helpen. Heb jij last van je rug en wil je er zo snel mogelijk vanaf, óf wil je in ieder geval niet dat het erger wordt, dan kan je de volgende dingen doen:

  1. Let op je houding. Nu komt er geen leraar langs die met een liniaal op tafel slaat wanneer je eens inzakt bij je lage rug. Maar een goede houding voor lange uren na elkaar of bij het tillen kan de herstelperiode minimaliseren!
  2. Neem niet teveel rust! Het is wetenschappelijk bewezen dat korte periodes van wandelen (met voldoende rust natuurlijk) de eerste fases van rugklachten kan verkorten, zodat je zo snel mogelijk weer pijnloos op de been bent. Blijf in beweging, maar geef je rug wel de tijd om te herstellen!**
  3. Let goed op jezelf. Algehele gezondheid speelt ook een belangrijke rol bij het ontstaan maar ook zeker het beloop van lage rugklachten. Weinig slaap, roken en een ongezond dieet dragen bij aan een verminderde weerstand, die dan weer zorgen voor een vertraagd herstel!***

Hebt u acute of langdurige lage rugklachten en heeft u hulp nodig om hier sneller van af te komen?
Neem dan telefonisch contact op met B-Fysic Fysiotherapie:
Bel 085-2104910, of stuur een mail naar info@b-fysic.nl

* Gregg CD, McIntosh G, Hall H, Hoffman CW. Prognostic factors associated with low back pain outcomes. 2015.
** KNGF richtlijn lage rugpijn. 2013
*** Macphail K. Diet And Lifestyle As A Potential Cause Of Non-Specific Chronic Low Back Pain. 2015

Contact opnemen

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt