Rugklachten

Door:
In: Blog

Je wervelkolom is een uniek en belangrijk deel van je lichaam. Je rug helpt je om je favoriete bezigheden te kunnen doen. Denk aan lekker sporten of wandelen en fietsen. Verder helpt het je met werken en voortbewegen. De meeste rugklachten beginnen door een acute beweging zoals bukken en of tillen. Het kan ook zo zijn dat je lekker fanatiek bezig bent geweest en dat het daarna ontstaat.

Dit noemen we acute lage rugpijn. Is het erg? Nee, maar het is wel uiterst vervelend. Je bent even beperkt in je dagelijks bezigheden. Gelukkig ben je niet de enige: bijna iedereen krijgt ooit een keer rugklachten in zijn leven. Meestal gaan de klachten na vier à zes weken vanzelf weer over.

De vraag is nu natuurlijk: Wat kun je doen om er sneller vanaf te zijn? De eerste stap is blijven bewegen. Dat kan pijnlijk zijn, maar er komen veel minder krachten op je rug wanneer je loopt dan wanneer je blijft zitten. De tweede stap is dingen blijven doen die je leuk vindt. Dit leidt je namelijk af van de pijn. De derde stap is om goed te ademen. Adem diep in door je neus en adem dan langzaam uit door je mond. Als vierde stap wordt geadviseerd mobiliserende oefeningen van de onderrug uit te voeren. Voorbeelden van deze oefeningen worden hieronder, voor u, op een rijtje gezet:

Oefening 1.

Ga op de rug liggen en leg de benen gestrekt op de grond.
Schuif om en om een gestrekt been weg van de taille, in het verlengde van de benen.
Met andere woorden, het ene been wordt langer gemaakt dan de andere, zonder de knieën te buigen.
Deze oefening dient drie keer per dag uitgevoerd te worden, gedurende een minuut.

Oefening 2.

Ga op de rug liggen met gebogen benen, de voeten op de grond. Beweeg beide knieën gelijktijdig van links naar rechts en andersom. Houdt daarbij daarbij de voeten op de grond en de knieën tegen elkaar. De armen liggen opzij, net onder schouderhoogte. Deze oefening dient drie keer per dag uitgevoerd te worden, gedurende een minuut.

Oefening 3.

Ga op de rug liggen en trek om en om een knie richting de borst. Laat het andere been in gebogen stand op de grond staan. Deze oefening dient drie keer per dag uitgevoerd te worden, gedurende een minuut.

Hebt u acute of langdurige lage rugklachten en heeft u hulp nodig om hier sneller van af te komen?
Neem dan telefonisch contact op met B-Fysic Fysiotherapie,
Bel 085-2104910, of stuur een mail naar info@b-fysic.nl

Contact opnemen

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder. Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt