• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief
fysieke fitheid

Fysieke fitheid: een belangrijk aspect van gezondheid

Fysieke fitheid, het vermogen om fysieke activiteiten uit te voeren, is cruciaal voor een gezond leven. Het bereiken van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen is een essentieel onderdeel van het bevorderen van fysieke fitheid.

Het behalen van de beweegnorm heeft aantoonbare positieve effecten op kinderen. Het vermindert depressieve gevoelens, helpt bij het voorkomen van overgewicht en draagt bij aan een verbetering van de botkwaliteit, spierkracht, en algehele fitheid.

Of u of uw kind nu wel of niet voldoet aan deze beweegnorm, bewegen is altijd goed!

Uitdagingen in de Huidige Samenleving

Ondanks de voordelen van voldoende bewegen, voldoet een aanzienlijk aantal kinderen niet aan de gestelde normen. Slechts 57% van de kinderen tussen 4 en 12 jaar behaalt de norm, terwijl dit percentage bij jongeren van 12 tot 18 jaar zelfs daalt tot 33%.

Praktische Tips om Kinderen Actiever te Maken

Gezinsactiviteiten: Plan regelmatig gezinsactiviteiten waarbij beweging centraal staat. Dit kan variëren van fietstochten of gezamenlijke wandelingen in de natuur tot een potje voetbal of een watergevecht op een veldje in de buurt.

Alternatieve transportmiddelen: Moedig het gebruik van alternatieve transportmiddelen aan. Laat de auto vaker staan en stimuleer lopen of fietsen naar school, de supermarkt of andere bestemmingen.

Trapgebruik: Bevorder het gebruik van trappen in plaats van liften, waardoor kinderen eenvoudig extra lichaamsbeweging aan hun dag kunnen toevoegen.

De natuur benutten: Maak gebruik van de natuurlijke omgeving. Weekendwandelingen in de bossen bieden niet alleen lichamelijke voordelen, maar kunnen ook leuk en educatief zijn. Combineer een wandeling bijvoorbeeld met een speurtocht naar 10 verschillende voorwerpen die in het bos te vinden zijn. Trek de oude kleren aan en ga ook met natter weer naar buiten. Denk bijvoorbeeld aan een spel waarbij u uw kinderen uitdaagt om wie zo snel mogelijk of in zoveel mogelijk waterplassen kan springen.

Sporten en plezier in bewegen

Belangrijk is om beweging te koppelen aan plezier. Ga samen met uw kind actief op zoek naar een sport die ze echt leuk vinden, zodat ze de sport langer volhouden. Maar vooral, maak plezier tijdens bewegen met elkaar. Zorg ervoor dat bewegen een positieve en plezierige ervaring is voor het hele gezin.